سیدمحمدپارسا جونسیدمحمدپارسا جون، تا این لحظه: 13 سال و 11 ماه و 21 روز سن داره
حلما سادات جونحلما سادات جون، تا این لحظه: 9 سال و 9 ماه و 30 روز سن داره

♥پارســـــا وروجـــکــــــــ♥

کوچولوهای نابغه

1392/3/3 17:16
نویسنده : مامان جونی
167 بازدید
اشتراک گذاری

 

 

در سال1981 راجر اسپری برای کشف عملکرد اختصاصی نیمکره های مغز موفق  به دریافت جایزه نوبل شد.بعد از اسپری افراد دیگری برای تقویت و بهره گیری بیشتر از این توانایی های مغز مطالعاتی انجام دادن که پروفسور ماکتو شیچیدا یکی از آنها  بود.

در مدارس شیچیدا برای تقویت حس تصویر سازی و تجسم نیمکره راست مغز تمریناتی در نظر گرفته شده است و تمام این تمرینات برای فعال ساختن نیمکره راست و استفاده از مهارت تجسم در ذهن است.

اگر به مطالبي كه به خاطر سپرده ايد نگاهي بيندازيد مي بينيد اكثر آنها را با تصوير به ذهن سپرده ايد .مانند شعرهاي كتاب فارسي ابتدايي (صد دانه ياقوت يا باز باران با ترانه) و يا مطالب درسي،كتاب هاي رمان ... يك تصوير برجسته در ذهن شما نقش مي بندد كه به خاطر آوردن آن برايتان آسان مي شود.

چند ماهي است كه آموزش نيمكره راست توجه ام راجلب كرده و شروع به تحقيق و مطالعه كردم . حتي كتابهاي انگليسي موسسه شيچيداي ژاپن را هم خوندم. ساعتها وبگردي و پرس و جو راجب تمرينات ارائه شده و نتايج آن انجام دادم. نتيجه گيري شخصي من اين است كه كليد اصلي تمرينات بالا بردن دقت شخص در تصوير سازي و تجسم تصوير در ذهن است تا تصوير ايجاد شده با جزئيات بيشتري به خاطر سپرده شود. هدف آموزش خواندن و رياضي ... نيست هدف تمرين دادن ذهن است .در اصل اين عناوين به خاطر جذب والدين به اين موسسات و محصولاتشان بوده و درآمد هنگفتي برايشان به ارمغان آورده است.مراكز آموزش نيمكره راست به صورت خصوصي بوده و مبلغ زيادي بابت شهريه دريافت مي كنند و كودكاني كه به اين مراكز مي روند مانند بقيه دانش آموزان براي تحصيل به مدارس معمولي فرستاده مي شوند .

اگر بخواهم تك تك فعاليت ها را با توجه به تجربيات خودم بررسي كنم.به اينصورت است:pooh divider

تمرينات 63 روز رياضي

منطقي براي ياد دادن رياضي در آن نيست و مانند يك معجزه است كه بچه فقط با شنيدن يك سري معادله و در بهترين حالت حفظ آنها جواب را بگويد.

شما مي توانيد مفاهيم را با فلش كارت به كودك ياد بدهيد.شمارش- بزرگتر كوچكتر- ساعت ...

براي ياد دادن رياضي متدهاي ديگري مانند چرتكه رايج تر از اين روش ها مي باشد.pooh divider

 

خواندن

اين اصل كه تصاويري كه سريع پخش مي شوند توسط نيمكره راست دريافت مي شود چيزي است كه راجر اسپري آنرا كشف كرده و اثبات رسانده است.پس فلش زدن مقدار زيادي كارت به نظر من اگر حتي كودك آنها را به خاطر نسپارد براي تقويت تصوير سازي ذهن كودك مفيد مي باشد.

ولي با اين روش و با تكراركم ، كودك قادر به خواندن نخواهد بود.فقط شايد بتواند بين كارتهايي كه شما نشان مي دهيد كارت مورد نظر شما را بيابد.pooh divider

انواع بازي هاي حافظه

اين قسمت كه نيازي به توضيح ندارد.بازي ها جذاب هستن و ذهن كودك را به فعاليت وا مي دارن تا بتواند حافظه تصويري خوبي داشته باشد و موضوعات را به خاطر بسپارد.pooh divider

ماندالا ها

شيچيدا مانند بوداييان معتقد بود كه تمام دنيا از تعدادي تصوير ساخته شده است . اگر كودك با تركيات اين تصاوير آشنا شود و يكبار آنها را در ذهن خود تجسم كند مي تواند تمام موجودات و علوم دنيا را تصور كند.

اين كارت ها و نشان دادن آن به كودك نيز به توانايي تصوير سازي ذهن كودك كمك مي كند و براي داشتن حافظه تصويري مفيد مي باشد.pooh divider

تمرينات چشمي

اين تمرينات به قوي شدن عضلات چشم كودك كمك كرده و گستره ديد وسيع تري به كودك مي دهد.pooh divider

كارتهاي تحريك بصري

اين كارتها به  نوازاد نوپا كمك مي كند تا برروي ديدن اجسام تمركز كند و باعث تقويت حس بينايي او مي گردد.pooh divider

بازي هاي فراحسي

اين عنواني جذاب دارد پيشگويي آينده و تجسم اتفاقاتي كه قرار است  براي ما رخ دهد.در كتابهاي شيچيدا مثال هايي از كودكاني زده كه مسابقات اسب دواني را پيش بيني كرده اند و يا اتفاقات ... كه مي تواند براي خيلي از ما ها جذاب باشد.

شيچيدا معتقد است تمام اجسام و موجودات امواجي از خود ساتع مي كنند كه مغز ما مي تواند آنرا دريافت كند و تصوير آنرا در ذهن ما بساز مانند عملكرد تلويزيون.

بعضي از ما شايد تجربه يك حس ناشناخته اي را داشته باشيم كه ما را از روي دادن اتفاق ناگواري با خبر كرده.با شنيدن  اين عنوان كه مي توان كارهايي انجام داد كه اين حس كودك را پرورش دهد مي تواند بسيار جذاب باشد و هيچ كجا حرفي از اثرات منفي ان زده نمي شود كه واقعا چه اتفاقي براي او خواهد افتاد اگر اين حس فعال شود و يا اصلا مي توان آنرا فعال كرد.

شما با تقويت تصوير سازي ذهن كودك نيازي به فعال كردن اين حواس نداريد.اگر همچين حسي وجود داشته باشد و اين امواج به ذهن كودك شما برسن او مي تواند اين تصاوير را با ذهن پرورش يافته خود ببيند.

از طرفي ديگر واقعا دوست داريد كودكتان آينده را ببيند؟!! چون مقدار و حد و مرز آن ديگر دست شما نيست.اينكه بداند مرگ عزيزي نزديك است و قبل از رويدادن او را دچار ناراحتي كند يا موفقيتي در پيش دارد و ديگر براي آن تلاش نكند. شما نمي توانيد كنترل كنيد كه اين را بداند و آنرا نداند. ناشناخته بودن زندگي آنراجالب مي كند.

فعال كردن اين حواس ممكن است كودك شما را به خطر بياندازد و هيچ كجا در اين موسسات از خطرات ناشي از اين تمرينات حرفي آورده نشده استpooh divider

 

تلقين

اين روش مي تواند موثر باشد اما نكات مهم آن اين است كه اولا زمان خواب عميق چه موقع مي باشد و چگونه مي توان آنرا تشخيص داد و ثانيا اين تلقينات اثر موقت دارد .

اگر به خاطر بياوريد زماني محصولاتي در بازار ارائه شد به نام انگليسي در خواب و روش عملكرد آن مشابه همين روش 5 دقيقه تلقين بود.اما با استقبالي كه شد نتيجه رضايت مند نبود.pooh divider

تحقيقي در اينباره

در نهايت فعال كردن نيمكره راست مغز محدوديت سني ندارد و شما مي توانيد در هر سني اين فعاليت ها را انجام دهيد. اين نوع آموزشها خاص نمي باشد فقط  بازي ها و تمريناتي است كه مغز را درگير خود مي كند و باعث فعال شدن آن مي گردد.عناويني مثل نابغه شدن و آموزش خواندن و محاسبات ... شما را به اشتباه  نياندازد.با كودك خود بازي كنيد و از بازي کردن با او لذت ببريد.

اين نتيجه بررسي من تا الان بود.خوشحال مي شم نظر ات و تجربيات شما راهم بدونم . به اميد داشتن كودكاني شاد و با هوش pooh divider

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

asal
7 خرداد 92 15:53
سلام وب نازی دارید به منم سر بزنید من 12 سالمه و 3 تا وبلاگ دارم اگه به این ادرس برید توش ادرس وبلاگ های دیگه منم هست خوشحال میشم لینکم کنید تو وبم نظر زیاد بدید اینم ادرسش: www.asaljj.niniweblog.com